La talla del paracaigudes
Escull correctament la talla del teu paracaigudes
Un dilema que se’ns presenta a l’hora de comprar un paracaigudes és quina talla he d’escollir. Intentem posar llum a la foscor amb aquest article:
Principis físics
Primer de tot, anem a lo fàcil i apliquem el sentit comú:
Superfície alar: La lògica de capçalera ens diu que com més gran sigui el paracaigudes, menys tassa de caiguda tindrem. Per tant, si volem arribar al terra suaus, paracaigudes grans.
Densitat de l’aire: Com més dens és l’aire, millor prestacions (menys tassa de caiguda) tindrem. La densitat depèn de la pressió i aquesta disminueix en altura i amb temperatura. És a dir, com més alts i més calor faci, més ràpid caurem.
Què hi diu la homologació
La homologació d’un paracaigudes consta de 2 proves: resistència estructural i comportament en vol.
La homologació ha d’intentar que les condicions d’avaluació siguin les mateixes per a tots els paracaigudes. Per assolir aquesta fita, els paracaigudes s’homologuen amb una atmosfera estàndard ICAO, això és a nivell de mar (1013,25 hpa) a 15ºC (288ºK). Com que aquestes condicions són pràcticament impossibles de complir sempre, s’aplica una fórmula de correcció de massa a atmosfera ICAO.
Això vol dir que amb les condicions que habitualment volem són molt diferents d’aquestes condicions d’homologació i que, en realitat, aquest pes màxim que ens diu el fabricant no és vàlid per alçades superiors a 0m i/o temperatures superiors a 15ºC. Es podria donar el cas que a l’hivern, en condicions molt fredes i a baixa alçada inclús podéssim carregar el paracaigudes per sobre del pes homologat. És a dir, per a mantenir la homologació del nostre paracaigudes no hauríem de passar el límit de la massa corregida. Com que això és complicat de calcular, recomanem calcular un 20% més del nostre PTV (Pes Total en Vol).
Hem preparat una calculadora per calcular el pes mínim homologat que hauria de tenir el teu paracaigudes en funció de les condicions on es vola. Juga amb el formulari per simular diferents localitzacions:
Altres consideracions
Hi ha “falsos mites” molt presents en el tema dels paracaigudes.
Temps d’obertura:
Sempre s’ha dit que un paracaigudes petit obre més ràpid, però això és FALS. El què si que s’ha demostrat és que un paracaigudes construït amb materials lleugers obre més ràpid. En tot cas, el temps d’obertura depèn, principalment, de la velocitat relativa en el moment de l’obertura i del temps que fa des de l’últim airejat, que no hauria de ser superior a 1 any. L’afectació de la superfície és despreciable.
Tassa de caiguda:
| Taxa de caiguda | Alçada |
|---|---|
| 10m/s | 5,00m |
| 6,8m/s | 2,31m |
| 5,5m/s | 1,51m |
| 5,0m/s | 1,25m |
| 4,5m/s | 1,01m |
| 3,0m/s | 0,45m |
Així doncs, per comparar 2 paracaigudes, no hem de mirar la tassa de caiguda, sinó a quina càrrega correspon aquesta tassa de caiguda i quin pes i volum té el paracaigudes. Per exemple:
Un Swing Escape L cau a 5,2 m/s i pesa 1,5 Kg. L’equivalent amb X-Dream Fly seria un X-Two 110, que cau a 5,49 m/s i pesa 1,1 Kg. Un anàlisi ràpid podria dir que el Swing és millor perquè cau lleugerament menys… però mirem una mica més enllà:
| Característiques | Swing Escape L | X-Dream Fly X-Two 110 | X-Dream Fly X-Two 130 | X-Dream Fly X-Triangle 160 |
| Pes màx. homologat | 110 Kg | 110 Kg | 130 Kg | 160 Kg |
| Tassa de caiguda (pes màx) | 5,2 m/s | 5,49 m/s | 5,47 m/s | 5,42 m/s |
| Pes paracaigudes | 1,5 Kg | 1,1 Kg | 1,25 Kg | 1,7 Kg |
Si mirem les altres 2 opcions, veurem que per 250g menys tenim un paracaigudes (X-Two 130) homologat amb 20Kg més, i per tant, amb tassa de caiguda molt menor a 110Kg i un altre (X-Triangle 160) 200g més pesat homologat amb 50Kg més i que la taxa de caiguda a 110Kg serà moltíssim menor i a més, dirigible. Així doncs, no podem comparar els paracaigudes per pes màx. homologat, sinó per pes i volum del paracaigudes.
Per cert, el Swing Escape carregat a 100Kg cau a 5 m/s i carregat amb 80Kg, cau a 4,4 m/s.
Per evitar suspicàcies: som distribuïdors oficials de les 2 marques de paracaigudes, no hi ha cap interès comercial pel mig!
Velocitat horitzontal:
Un tema molt desconegut i que és molt important! La velocitat d’arribada al terra, no és només la tassa de caiguda, sinó la resultant de totes les velocitats. Per exemple, una tassa de caiguda de 5,5m/s amb un desplaçament horitzontal de 5,5m/s (màxim permès), arribarem al terra a uns 7,8m/s (28Km/h). Si avancem horitzontalment a 3m/s, arribarem al terra a uns 6,3m/s (23Km/h). La majoria de paracaigudes del mercat tenen una velocitat horitzontal, tot i no ser dirigibles. Això és perquè és més fàcil aconseguir una menor tassa de caiguda ja que aquest moviment genera més sustentació.
Estabilitat:
Entenem per estabilitat la tendència del paracaigudes a entrar en mirall amb el parapent. És una situació on la tassa de caiguda augmenta moltíssim i és, per tan, molt perillosa. Els paracaigudes s’homologuen sense parapent, per tant, no hi ha manera de saber si un paracaigudes és més o menys estable. A línies generals, els PDA i els Rogallos petits són els paracaigudes menys estables i on és més important anul·lar bé el parapent. Els triangulars o Rogallo grans (X-Curve i Beamer 2 / Beamer 3 (130Kg)) són els més estables i per tant, els que tenen menys tendència a l’efecte mirall.
Arguments comercials:
La picaresca existeix i s’ha de llegir entre línies. Els fabricants intentaran justificar i posar en positiu aspectes a priori negatius.
Charly parla meravelles del seu Diamond Cross dient que gràcies a la velocitat horitzontal cau menys. I no és mentida, però la velocitat d’impacte és molt més gran, tal i com hem vist, pel què no és quelcom positiu. I és un bon paracaigudes. Independence diu que “els seus paracaigudes es poden carregar al màxim perquè ja tenen una tassa de caiguda molt baixa, especialment els quadrats i no cal deixar marge”. Si mi mirem les tasses de caiguda de l’UltraCross, només hi ha una talla homologada a 4,6m/s. Les demés estan homologades 5,5 o ben a prop… i igualment, si comprem un paracaigudes al límit de la homologació, a la que ens allunyem de les condicions ICAO perdrem la homologació. High Adventure i Charly diuen que amb el seu Rogallo i Diamond Cross no cal anul·lar la vela perquè el paracaigudes ja fa la feina. Són força estables (no pas el Beamer 3 S de 100Kg), però SEMPRE s’ha d’anul·lar la vela si volem una bona estabilitat i prestacions. Els paracaigudes s’homologuen sense parapent… no hi ha cap paracaigudes que no s’hagi d’anul·lar la vela, excepte el BASE System o similars.
CONCLUSIONS
És molt important escollir la talla correcta del nostre paracaigudes per a què sigui efectiu a la zona on volem. No és el mateix volar a la costa que a l’Himàlaia. Fes servir la calculadora de dalt per simular les condicions que et convinguin.
S’ha de comparar els paracaigudes en funció de les prestacions (pes homologat i tassa de caiguda) igualant pes i volum del paracaigudes, no càrrega màxima homologada.


Español
English 














